Skontaktuj się z naszym
TeleOpiekunem
880 20 60 60

Całodobowa opieka
kardiologiczna

Konsultacje lekarskie przez
videokomunikator

 
Znajdź lekarza wpisując specjalizację i miejscowość bądź nazwisko:
ZOBACZ PREZENTACJĘ
ZAMÓW USŁUGĘ
Jedzenie, które chroni wątrobę

 

Jest takie powszechne przekonanie, że wątroba jest organem, z którym można sobie pozwolić na wiele, bo sam się regeneruje. Jest w tym trochę prawdy, ale do czasu. Jeżeli dajecie jej popalić ponad miarę, czas zadać sobie pytanie: jak chronić wątrobę?

Klucz to aktywność fizyczna i właściwa dieta. Po rzeczy, które odtruwają i chronią wątrobę, warto sięgać zawsze, a najbardziej wtedy, kiedy ponadprogramowo obciążamy ten ważny organ. Co ostatnio naród robi ponoć zbyt często, bo tempo życia każe korzystać z okazji i nie ignorować wesel, pępówek, parapetówek i piątków.

Co jeść i pić, by chronić wątrobę? Nie powinniśmy być zaskoczeni. Oto lista:

1. Kawa. Wygląda na to, że wbrew powszechnemu przekonaniu mała czarna pomaga wątrobie pracować. Tak wynika z badań, których wyniki opublikowano na łamach prestiżowego „Hepatology”. Ich wyniki – choć trzeba do nich podejść z dystansem, bo to dopiero początek pracy – pokazały, że u osób, które regularnie piją kawę, szansa znalezienia nieprawidłowego poziomu enzymów wątrobowych była o 25 proc. mniejsza. Dlaczego? Prowadzący badania Qian Xiao mówi, że w kawie jest ponad tysiąc substancji i to musi być któraś z nich. Wszystko jasne?

2. Zielona herbata. Ta jest bogatym źródłemprzeciwutleniaczy, a te generalnie chronią wątrobę. W tym wypadku ma jednak dodatkową zaletę. Zawiera spore ilości katechin, które na komórki wątroby działają przeciwzapalnie i dzięki temu częściowo chronią np. przed wpływem alkoholu.

 

3. Lecytyna. Tę kojarzymy przede wszystkim ze zbawiennym wpływem na pamięć. Jednak jest ona też składnikiem żółci, która jest wydzieliną wątroby i wspiera trawienie. Dlatego lecytyna chroni nie tylko mózg, ale też organ, którego funkcją jest detoks naszego organizmu. Znajdziecie ją m.in. w żółtkach jaj, w soi, fasoli, orzechach włoskich.

4. Czosnek to źródło selenu, który pomaga organizmowi wytwarzać glutation. Ten zaś jest jednym z najważniejszych związków chemicznych w naszym organizmie. Odgrywa kluczową rolę w filtrowaniu toksyn, wspiera działanie systemu odpornościowego, neutralizuje wolne rodniki i pestycydy. I to jest z pewnością dobra wiadomość dla miłośników polskiej kuchni, która od czosnku – na szczęście – nie stroni.

5. Kurkuma. Jednak są dobre wiadomości także dla tych, którzy preferują dania bardziej egzotyczne. Nie tylko czosnek jest źródłem glutationu. Jego produkcję bardzo sprawnie wspiera też kurkuma, która w ogóle jest świetnym przeciwutleniaczem i ma zbawienny wpływ na wątrobę.

6. Karczoch, jarmuż i korzeń mniszka. To jedzenie lekkie i zielone, które powoduje, że wątroba ma mniej pracy i może złapać oddech. Ze szczególnym uwzględnieniem karczochów, brokułów, jarmużu i... wyciągu z mniszka lekarskiego.

Rzecz z wątrobą ma się też tak, że kiedy chcemy ją chronić, to równie ważne jak to, co robić, jest to, czego nie robić. Uzupełnienie diety pomoże, ale nie jest cudownym lekarstwem na wszystko. Najbardziej obciążają watrobę trzy rzeczy: ciężkostrawna dieta, zbyt obfite topienie jej w alkoholu i przesada w zażywaniu leków. Wszystko jest dla ludzi i bez np. tabletek przeciwbólowych czasem przetrwać się nie da. Byle rozsądnie i z głową.

Lepiej pomyśleć o tym zawczasu, bo obniżająca się wydolność wątroby prowadzi do otyłości, problemów z krążeniem i trawieniem, migren i chronicznego zmęczenia.

 

 

Tekst: Tomasz Borejza, hellozdrowie.pl

 

Źródło: http://zdrowie.wp.pl/

18-07-2016 admin